Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Jeśli poszukujesz pracownika, to zapewne zastanawiasz się, jak napisać ogłoszenie o pracę. Jego odpowiednia formuła ułatwia pracę rekruterom. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak stworzyć ofertę pracy i co powinna zawierać.
Zastanów się, do kogo kierujesz ogłoszenie
W czasach obecnych, gdzie tak wiele jest fake newsów informacyjnych, niedopowiedzeń i innych przekłamań. To do kogo kierujemy nasze ogłoszenie, które przecież jest również naszym produktem, to niezwykle istotna kwestia. spróbujmy poinformować naszych potencjalnych kandydatów, jak widzimy personę naszej firmy. Zaznaczmy w ogłoszeniu, co jest naszą wartością mocną stroną, jakie mamy oczekiwania wobec przyszłych pracowników i jak budujemy zespół. Szczerość otwartość i prosty, ale nie banalny język z pewnością są w stanie przyciągnąć wiele nowych osób.
Jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie uwagę kandydatów?
Podobnie jak witryna sklepowa, oferta pracy albo przyciągnie uwagę i zaprosi do aplikowania, albo do tego zniechęci i uśmierci chęć do aplikacji w zarodku. Warto więc zbudować pozytywne pierwsze wrażenie już na starcie. Na początek piszący ogłoszenie może poczuć się jak kandydat. Warto bowiem przejrzeć oferty konkurencyjne. Dobrym pomysłem może być stworzenie profilu wymarzonego kandydata. Pomoże to stworzyć ogłoszenie, które trafi do odpowiednich kandydatów.
Zamieśćmy w nim wyobrażenia o życiowych celach kandydata, wyznawanych przez niego wartościach, sposobach komunikowania się, i oczekiwaniach związanych z pracą. Pamiętaj, aby w ofercie pracy zamieszczać krótkie informacje, unikać ogólnych sformułowań. Wypunktuj: dlaczego warto aplikować do Twojej firmy, co możesz zaoferować i czego oczekujesz. Można treści wesprzeć przykuwającą uwagę grafiką. Po co to wszystko?
Odpowiednio sformatowane ogłoszenie o pracę zwróci uwagę większej ilości kandydatów i pozwoli wyróżnić się pośród konkurencji.
Jak napisać krótkie ogłoszenie o pracę?
Ogłoszenie o pracę musi być treściwe, przekazywać wszystkie ważne informacje. Jednocześnie nie może być za długie. Przekaż krótko i konkretnie to, co kandydat powinien wiedzieć, żeby chcieć aplikować. Twoje ogłoszenie powinno zawierać:
najistotniejsze informacje o pracodawcy: dane adresowe firmy, kontakt mailowy i telefoniczny oraz informacje o stronie firmy — dzięki nim wzbudzisz zaufanie potencjalnych kandydatów,
dokładny opis stanowiska i zakresu obowiązków — ten element dobrze wygląda w formie listy, jest wówczas czytelny i pozwala podzielić wymagania na niezbędne i mile widziane,
miejsce pracy — wiele osób szuka pracy przez internet; zadbaj o to, aby Twoja oferta trafiła do właściwych kandydatów,
warunki zatrudnienia — rodzaj umowy, przedział wynagrodzenia oraz benefity pozapłacowe.
Te ostatnie to najczęściej: karta multisport, dofinansowanie posiłków, czy 'owocowe czwartki’.
Jak napisać ogłoszenie o pracę krok po kroku?
Dobrze napisana oferta przybliża nas do pozyskania najlepszych z możliwych pracowników. Może ona stać się, a nawet powinna być jedną z reklam firmy. Zadbaj więc o dobrze napisane ogłoszenie. Określ w nim dokładnie miejsce pracy i wymagania wobec kandydata. Jeśli ten punkt zdefiniujemy w sposób nieprawidłowy, to utrudnimy przebieg procesu rekrutacji. Może to skutkować zalewem CV od osób, które nie będą w stanie wykonywać obowiązków, jakie są związane z tym stanowiskiem.
Chcesz napisać ogłoszenie, które przyciągnie odpowiednich kandydatów? Postaw się na ich miejscu! Tworząc ofertę, nie myśl o tym, co możesz dać, ale co przyszły pracownik chciałby dostać. To z tej listy powinieneś wybrać elementy, które możesz zaoferować.
W sekcji „oferujemy” możemy zamieścić informacje o:
zarobkach lub widełkach płacowych,
premiach i nadgodzinach,
rodzaju umowy,
wymiarze czasu pracy,
benefitach pozapłacowych,
informację o narzędziach pracy, które będzie wykorzystywał pracownik,
ścieżce rozwoju w firmie,
tym, czy jest możliwość pracy zdalnej,
czy istnieje system zmianowy,
godzinach pracy firmy,
wymaganych dokumentach, zakwaterowaniu i ewentualnych kosztach ponoszonych przez pracownika, jeśli mowa o pracy za granicą,
bonusach za polecenie nowych pracowników, jeśli takie oferujemy.

Następnie w ogłoszeniu umieszczamy informacje o zadaniach do wykonania na danym stanowisku. Im prostszym językiem będzie ona napisana i im więcej informacji będzie zawierać, tym lepiej.
Kolejnym krokiem do tego, aby napisać dobre ogłoszenie, jest sekcja „wymagania”. Opisujemy w niej informacje, jakich oczekujemy w dokumentach aplikacyjnych. Są to najczęściej:
doświadczenie zawodowe — zakres i czas trwania;
informacje o wykształceniu, skończonych kursach, posiadanych certyfikatach i posiadanych uprawnieniach;
umiejętności zawodowe, takie jak: posługiwanie się konkretnymi narzędziami lub programami;
kompetencje miękkie — znajomość języków obcych, czy zarządzanie zespołem.
Kolejnym elementem ogłoszenia są „informacje kontaktowe”. Może się w nich pojawić link do dodatkowego formularza zawierającego pytania selekcyjne.
Następna sekcja, czyli „informacje o firmie” jest również czymś bardzo istotnym. Pozwala zapoznać się kandydatom z kulturą firmy i branżą, w której działa. Daje informacje o siedzibie, adresie email i innych możliwościach kontaktu.
Jak napisać ogłoszenie, które nie będzie nudne?
Poniżej podajemy kilka pomocnych wskazówek dla wszystkich tych, którzy aktualnie stoją przed takim zadaniem.
Bądź oryginalny i formułuj treści we własnym stylu.
Jasno i czytelnie opisz kryteria, które w twojej firmie ma spełnić nowy pracownik.
Prosto i czytelnie opisz zakres obowiązków.
Jeśli piszesz o możliwości rozwoju, napisz konkretnie jak taka ścieżka rozwojowa nowego pracownika, będzie przebiegać.
Wymień trzy konkretne zadania wykonywane na tym stanowisku.
Sformatuj tekst tak, żeby był inny niż u konkurencji.
Jeśli stworzysz ciekawą infografikę wyróżnisz się.
Czego lepiej nie zamieszczać w ogłoszeniu o pracę?
Wiadomo, że większość z nas chce się wzorować na pozytywnych i dobrych wzorcach. Warto też jednak wiedzieć, czego w ofercie pracy nie zamieszczać. Ogłoszenie o pracę to pierwszy kontakt pracodawcy z zainteresowanymi pracą. Daj się poznać z dobrej strony, pokaż, że właśnie z Tobą warto się dalej rozwijać.
Warto zadbać o to, aby to, co w nim zawrzemy, było choć trochę interesujące. Bez wątpienia oferta pracy, to jeden z elementów budowania wizerunku firmy. Unikajmy takich niedociągnięć w ogłoszeniu jak:
brak adresu firmy, nazwy i określenia miejsca pracy
brak informacji o godzinach pracy i widełkach płacowych
błędy interpunkcyjnych, składniowych lub językowych
stosowanie utartych zwrotów, które są zazwyczaj wszystkim znane, np. ”praca w młodym dynamicznym zespole“.
Co jest bezwzględnie zabronione w ogłoszeniu o pracę
W ogłoszeniu o pracę nie wolno:
różnicować w zakresie: warunków zatrudnienia i świadczenia pracy, awansów oraz dostępu do szkoleń i kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe;
sugerować, iż zakłada się z góry mniejszą przydatność osób z innych grup społecznych, na przykład niepełnosprawnych lub tych, o długim stażu pracowniczym;
stosować regulacji o dyskryminującej formie zatrudnienia, takie jak umowy cywilnoprawne, które są zawierane z cudzoziemcami lub osobami starszymi;
Niedopuszczalna jest też odmowa nawiązania stosunku pracy i dyskryminująca forma wynagrodzeń i warunków zatrudnienia – ze względu na podane wyżej cechy osobiste.
Czy wykorzystać gotowy wzór ogłoszenia?
Odpowiedź na tak postawione pytanie zależy przede wszystkim, od odpowiedzi na pytanie, które warto postawić sobie wcześniej. A brzmi ono, ile czasu możesz przeznaczyć na samodzielne stworzenie ogłoszenia o pracę?
Jeśli właśnie w tej chwili zastanawiasz się nad odpowiedzią i najprawdopodobniej będzie ona brzmieć „niewiele”, to zastanów się nad skorzystaniem z gotowego wzoru szablonu oferty pracy. Można je łatwo znaleźć w internecie. Jednak zawsze upewniaj się, czy efekt jest zadowalający i dopasowany do danego stanowiska.
Co oferujemy? Napiszmy o tym w ogłoszeniu
Lepsze poznanie specyfiki firmy, wraz z wymaganiami na danym stanowisku, to tylko część tego, czego oczekuje kandydat, czytając naszą ofertę. Interesuje go również, jak dużo w naszym ogłoszeniu jest konkretnych informacji. Nie zaś frazesów typu „atrakcyjne wynagrodzenie”.
Warto się maksymalnie postarać, aby nasze ogłoszenie o pracę zbliżyło się do wyobrażeń kandydata. W każdym kontakcie z naszymi potencjalnymi pracownikami postawmy na szczerość i otwartość w komunikowaniu się. Mówmy tylko o tym, co faktycznie dajemy.
Wynagrodzenie w ogłoszeniu o pracę
Informacje o wynagrodzeniu są obowiązkowym elementem, jaki ma zawierać oferta pracy. Coraz więcej firmy odchodzi jednak od konkretnych kwot i podaje widełki wynagrodzenia. Pozwala to ustalić pensję pracownika na podstawie jego umiejętności i poziomu wykształcenia.
Takie podejście jest elementem budowania pozytywnego wizerunku firmy. Pozwala też na negocjacje z nowym pracownikiem. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie było to krzywdzące dla reszty. Jeśli nikt nie dostaje bonusów, to nowy pracownik też nie powinien.

Jak napisać ogłoszenie o pracę – dane firmy
Podaj minimum dwie możliwości kontaktu, pełne dane teleadresowe i szczegółową lokalizację budynku. Zamieszczając ogłoszenie o pracę na portalu internetowym, możesz załączyć też mapkę dojazdu.
Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji, w której biurowce różnych firm zajmują cały kwartał i różne budynki mają różne nazwy własne. To ogromne ułatwienie dla kandydata, aby mógł dotrzeć na czas na rozmowę, nie gubiąc się po drodze.
Pożytecznym zabiegiem jest umieszczenie w ogłoszeniu opisującym firmę informacji o tym, czym się zajmuje, jak długo istnieje, z ilu oddziałów się składa. To pomaga zbudować zaufanie do firmy. Wzmianka o możliwościach rozwoju, na jakie może liczyć nowy pracownik i o tym, co wyróżnia ją spośród konkurencji, to często decydujący o zaaplikowaniu przez kandydata fragment naszego ogłoszenia.
Jak ogłoszenie może wpłynąć na zatrudnienie pracownika?
Nie zastanawiamy się nad tym zbyt często, ale to właśnie ogłoszenie rekrutacyjne jest pierwszym elementem ogólnej ścieżki kontaktowej. Zaliczają się do niej również, zatrudnienie i odejście pracownika. Starajmy się pamiętać, że nasze ogłoszenie, jest trochę jak plakat na ulicy. Informuje o naszych potrzebach, także tych, którzy nie rozważają zatrudnienia się u nas. Być może znają oni takie osoby, które byłyby zainteresowane naszą ofertą pracy. Dobrze skonstruowane ogłoszenie o pracę pomaga nam również we wstępnej selekcji kandydatów.
Oferta pracy ma być także narzędziem dającym naszemu przyszłemu pracownikowi wyobrażenie o pracy. Im bliższe będzie jego wizji, tym dla nas lepiej. Może nam się to udać w sytuacji, kiedy stworzymy dobrze skonstruowaną personę kandydata. Dzięki takim zabiegom płynnie możemy przejść do pre onboardingu i wprowadzania wyselekcjonowanej osoby w realia pracy u nas.
Jak zirytować kandydata ogłoszeniem o pracę
Najprostszym sposobem na zniechęcenie do aplikowania jest przemieszanie sekcji. Jeśli wśród obowiązków znajduje się informacja o benefitach, czy widełki wynagrodzenia, to oferta wygląda nieprofesjonalnie. Z takim ogłoszeniem nie masz co liczyć na najlepszych kandydatów.
Innym problemem jest obco brzmiąca nazwa stanowiska, która często uznawana jest za mylącą. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie określeń, takich jak specjalista ds., co od razu sugeruje obowiązki. Ważne też, żeby owe obowiązki były adekwatne do stanowiska. W przeciwnym razie wykwalifikowani specjaliści pójdą pracować dla konkurencji.
Schemat ogłoszenia rekrutacyjnego dla branży IT
IT to specyficzna i trudna branża, gdy mówimy o pozyskaniu nowych pracowników. Margines osób zupełnie nowych poszukujących swojej pierwszej pracy jest stosunkowo wąski. Część pozostała to tak zwani kandydaci pasywni, czyli osoby, które mają stałe zatrudnienie. Mówi się, że to właśnie programiści i informatycy zapoczątkowali trend na przedział wynagrodzenia zamiast konkretnej kwoty.
Wysoko na liście oczekiwanych w ogłoszeniu o pracę informacji znajduje się lokalizacja firmy. Równie mile widziana jest informacja o formie współpracy B2B, czy UoP. W IT istotną informację odgrywa też możliwość pracy zdalnej. Opis projektu, do którego poszukiwany jest nowy członek zespołu, wraz z typami zadań do wykonania to kolejna ważna wiadomość. Powinno się też opisać wykorzystywane narzędzia. Dzięki temu kandydat będzie w stanie powiedzieć, jak bardzo jest już gotowy do pracy. W ogłoszeniu, w tej branży wymagana jest również informacja o możliwościach rozwoju i dodatkowych benefitach.
Zgłoszenie rekrutacyjne w rekrutacji wewnętrznej — główne elementy
Aby dobrze taką rekrutację przeprowadzić, warto jasno nakreślić jej kontekst wraz z opisem warunków, jakie trzeba spełnić, aby wziąć w niej udział. Tak jak przy rekrutacji zewnętrznej, ważny jest zakres obowiązków, warunki pracy i benefity z nią związane.
W ogłoszeniu przekazujemy również informacje o długości trwania procesu rekrutacji i przedstawiamy jego kolejne kroki. Warto też zamieścić informacje, o tym, jak będzie wyglądał proces wdrażania pracownika, którego wybierzemy do nowych obowiązków. Dobrze przeprowadzony proces rekrutacji wewnętrznej, stanowi solidną podstawę, do stworzenia dobrego team brandingu.
Ta rekrutacja jest prostsza, bo wybieramy spośród pracowników, których dobrze znamy i mamy z nimi już dobry kontakt.
Gdzie dać ogłoszenie o pracę? Wybierz portale społecznościowe
Znajdziesz na nich wielu kandydatów, dla których ta forma jest wygodna i szybka. Zobacz, jak zamieszczać oferty na najpopularniejszych portalach.
Skorzystanie z tego rozwiązania, jest dużo prostsze, niż się wydaje. Wystarczy na naszym firmowym fanpage’u kliknąć zakładkę ”oferty pracy”. Powinna być ona widoczna zaraz za zakładką „strona główna”. Jeśli nie ma, klikamy w zakładkę „więcej”. Po kliknięciu powinniśmy się znaleźć w bazie naszych ofert – jeśli wcześniej jakieś publikowaliśmy. Mamy tam przyciski „wznów” i „zarządzaj” oraz duży błękitny baner z napisem „utwórz ofertę pracy”. Wciśnięcie go spowoduje otwarcie kreatora ofert. Składa się on, z obszaru roboczego, po lewej stronie. I podglądu ostatecznego efektu, po stronie prawej.

Po dodaniu najistotniejszych informacji, czyli: nazwy stanowiska, lokalizacji i przewidywanych widełek płacowych możemy zamieścić link do naszej strony wraz z adresem email, na który mogą aplikować kandydaci. Następnie klikamy przycisk „dalej”. Możemy zapisać ofertę do wyświetlania lub w wersji roboczej, przez skorzystanie z przycisku znajdującego się w lewej górnej części strony.
Przed ostatecznym potwierdzeniem chęci publikacji, warto zapoznać się z polityką Facebooka, dotyczącą tego zagadnienia. Po opublikowaniu ogłoszenia informacja o tym automatycznie pojawi się na naszym firmowym fanpage’u.
Już od jakiegoś czasu, obserwowanie profili w mediach społecznościowych przyszłych pracowników przez działy hr, wielu firm jest bardzo popularne. Obserwowanie fanpage’a na Facebooku, to dziś już prawie standard. Coraz popularniejszy jest też LinkedIn — portal skupiający się na pracy. Możemy tam dokładnie śledzić poczynania zawodowe kandydatów.

Jak umieścić ofertę pracy na LinkedIn?
Rozpoczynamy, klikając ikonkę teczki – oferty pracy. Następnie klikamy, w kolejną ikonkę „opublikuj ofertę pracy”. Tu może nastąpić przeniesienie do konta Recruiter albo sekcji „publikacja oferty użytkownika”. Podajemy imię i nazwisko. Na stronie „informacje o ofercie pracy”, w sekcji „opis” wpisujemy szczegóły oferty pracy, w kolejnym panelu dodajemy „umiejętności”. Następnie klikamy w przycisk „kontynuuj”.
Na stronie „opcje kandydatów” wypełniamy pole „jakie chcesz otrzymywać informacje o kandydatach„. Następnie przeglądamy sekcję „pytania sprawdzające”, dodając co najmniej trzy własne. I jeśli chcemy odpłatnie promować ofertę, po kliknięciu przycisku „promuj ofertę pracy” podajemy dane karty kredytowej. Jeśli wcześniej dokonywaliśmy płatności, wyświetli się domyślna metoda jej dokonania.
Jednakże klikając plusem, możemy dodać kolejną opcję płatności. Przed opublikowaniem, przejrzyjmy zamówienie promocji oferty, wraz z jej tekstem. Widoczne będą również informacje o dziennym budżecie, budżecie całkowitym i inne. Jeśli klikniemy „opublikuj” oferta zostanie opublikowana.
Gdzie dodać ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika? Inne sposoby
Dopasuj odpowiednie kanały rekrutacji do profilu idealnego kandydata.
Skorzystaj z darmowych rozwiązań, takich jak umieszczenie ogłoszenia, na własnej stronie internetowej, w urzędzie pracy, czy biurze karier najbliższej uczelni. Warto także ogłoszenie umieścić w serwisie branżowym. Płatnym sposobem pozyskiwania pracowników jest agencja headhunterska.
Śmieszne ogłoszenia o pracę
Szukając pracy, często można trafić na ogłoszenia, które przyprawiają o ból głowy. Jest to śmieszne, ale też irytujące. Na pewno źle napisane ogłoszenie nie zachęca do złożenia dokumentów aplikacyjnych. Co dyskwalifikuje pracodawcę w oczach najlepszych specjalistów?
Niedopuszczalne są literówki i błędy językowe! Jeśli wymagasz profesjonalizmu, bądź profesjonalny. Twoje oczekiwania względem kandydata muszą być dopasowane do obowiązków stanowiskowych, a wynagrodzenie adekwatne. Nie próbuj też być zabawny na siłę — unikaj 'śmiesznych’ sformułowań.
I internecie można też znaleźć takie zabawne ogłoszenia o pracę, jak to, w którym poszukiwany jest kamerdyner dla kota.
Podsumowanie
Skuteczne, czyli dobrze sformułowane, wieloelementowe ogłoszenie, pozwoli nam na pozyskanie kandydatów najlepszych z możliwych. Oferta zawierająca dokładny opis wymagań od kandydata na naszego pracownika. Listę zadań do wykonania, wraz z informacjami, co pracownik może zyskać, współpracując z naszą firmą. To dzięki stworzeniu jego persony i wykorzystaniu mediów społecznościowych ma szansę zaowocować sukcesem i pozyskaniem kogoś, kto zostanie z nami na dłużej.